Fazolky MUNGO

thumb_1364_article_image_previewOne

Dobré věci v malém balení 🙂

Fazolky mungo obsahují velmi zajímavé spektrum výživových látek a díky tomu mohou impozantně chránit naše zdraví. Archeologické nálezy ukazují, že fazole mungo (Vigna radiata) byly běžné v Indii již někdy 1500 let před naším letopočtem a postupně se jejich použití rozšířilo po celém světě. Tyto malé, oválné fazole jsou k dispozici v několika formách, přírodní, oloupané, naklíčené, případně zpracované s dalšími surovinami do podoby nudlí. Vědci zjistili, že fazole mungo jsou vysoce efektivní při inhibici oxidace LDL cholesterolu, který je jedním z nejsilnějších rizikových faktorů budoucího kardiovaskulárního onemocnění. Hromadí se v endotelu (vnitřní výstelce cév) a spouští řadu zánětlivých událostí, které vedou ke vzniku pěnových buněk, což je klíčový faktor v rozvoji aterosklerózy.

Experimentální studie na potkanech také prokázaly, že podání extraktů z naklíčených fazolí Mungo po dobu jednoho měsíce došlo k významnému snížení systolického krevního tlaku. Tento účinek se přičítá obsaženým peptidům, které působí na snížení aktivity angiotensin-konvertujícího enzymu (ACE), který může kaskádou vlivů zvyšovat krevní tlak. Další faktor, který může prohloubit kardiovaskulární onemocnění je dlouhodobý nedostatek hořčíku. Fazole mungo jsou vynikajícím zdrojem hořčíku v dobře využitelné podobě. Ačkoli jsou zdrojem hodnotných polysacharidů, mají velmi nízký glykemický index a jen pozvolna po jídle zvyšují hladinu cukru v krvi. Tím prospívají zejména diabetikům. Další výzkum prokázal, že přidání těchto fazolí k jídlu s vysokým glykemickým indexem zpomalují celkovou reakci organismu po jídle a po pravidelném podávání dojde i k snížení hladiny plazmatického C peptidu, tím je prokázané měřitelné zlepšení v metabolismu glukózy a citlivosti na inzulín. Navíc se předpokládá, že obsahové látky vitexin a isovitexin brání vzniku diabetických komplikací způsobených glykovanými proteiny.

Mnoho dalších studií hovoří i významné protinádorové aktivitě fazolí mungo. Mechanismy účinku jsou uváděny rozličné, poměrně prokázaný je ten, který ovlivňuje nádorová onemocnění tlustého střeva. Fazole mungo obsahují vysoké množství nerozpustné vlákniny, která podléhá bakteriální fermentaci v tlustém střevě a vzniká butyrát. Tato mastná kyselina s krátkým řetězcem poskytuje značnou ochranu proti rakovině tlustého střeva ochranou DNA. Optimálním složením vlákniny a bílkovin je fazole mungo špičková dietní potravina, která pomáhá v boji proti obezitě. Vědci upozornili, že po požití jídla bohatého na mungo fazole je výrazně vyšší hladina cholecystokininu, který je označován za hormon pocitu sytosti. Kromě výše zmíněných látek fazole mungo dále obsahují hojně důležité vitamíny a prvky (hodnota udává průměrný obsah v hrnku vařených fazolí): kyselina listová 321,0 mcg, vlákninana 15,4 g, mangan 0,6 mg, hořčík 97.0 mg, thiamin 0,3 mg, železo 2,8 mg, měď 0,3 mg, draslík 537,0 mg

Není to kandidát na superpotravinu?

A zde najdete návod, jak správně vypěstovat klíčky těchto fazolí a jak je sklidit. http://www.proklicky.cz/klicky-a-vyhonky/lusteniny/klicky-mungo/